Transportul feroviar de marfuri si piata imobiliara din Bucovina!

 

Transportul feroviar de marfuri si piata imobiliara din Bucovina

 

Piata imobiliara este influentata de numerosi factori printre care cei mai importanti sunt transportul, caile de acces, agregatele si parcurile logistice - infrastructura de transport. Evident, aceasta din urma se poate desfasura pe mai multe cai: aerian, feroviar, naval sau rutier. In zona Bucovinei infrastructura transportulului aerian este reprezentata prin Aeroportul Stefan cel Mare Suceava si cel din Bistrita Nasaud, transportul naval nu este posibil deoarece nu sunt ape practicabile (fluvii sau mare) iar cel rutier este reprezentat prin numeroase firme de transport si diverse parcuri logistice. Transportul feroviar se imparte in cel de calatori si cel de marfa. Daca piata transportului de calatori este nationalizata, piata transportului de marfuri este liberalizata si face obiectul articolului de astazi.

              Politica europeană în domeniul transporturilor feroviare vizează crearea unui spațiu feroviar unic European, drept pentru care anul 2004, a venit cu o serie de masuri pentru armonizarea legislaiei tarilor membre. Anii ce au urmat, au avut ca scop imbunatatirea cadrului legislativ si adoptarea unor masuri de ajutorare financiara a tarilor unde exista decalaje. Principalul factor care a convins tari precum Germania (43468 km cale ferata din care 19.973 electrificata) sau Franta (29640 km cale ferata din care 15.140 electrificata) sa investeasca in infrastructura feroviara a fost: SUSTENABILITATEA. De altfel conform unui studiu recent din 2019 publicat pe www.clubferoviar.ro observam ca sustenabilitatea este acceptata unanim de guverne, comisia europeana si tari deopotriva: ,, studiul facut de CE Delft, o organizație olandeză de cercetare, publicat marți, la comanda DG MOVE si Directoratul pentru Transport al Comisiei Europene’’.

,, Căile ferate sunt cel mai durabil mod de transport în Europa, concluzie la care au ajuns cercetătorii CE Delft, o organizație olandeză independentă de cercetare. Concluziile sunt împărtășite de Comunitatea Companiilor Europene de Căi Ferate și de Infrastructură (CER)’’.

Sursa: https://clubferoviar.ro/companiile-europene-de-cale-ferata-transportul-feroviar-este-cel-mai-sustenabil-din-europa/

Sustenabilitatea inseamna costuri reduse, eficienta economica, agenti economici competitivi, un raport prietenos cu mediul inconjurator, longevitate si infrastructura. …  si unde avem infrastructura … avem piata imobiliara.

Situatia la noi in tara este una destul de buna mai ales ca exista premise de dezvoltare pe termen lung si as dori sa citez dintr-un studiu care priveste transportul feroviar de marfa in Romania: ,,Din punct de vedere geografic, România se bucură de o poziţie strategică, fiind situată la frontiera UE extinse ‘’

Romania dispune 22298 km cale ferata si 3.971 km electrificati, cu o piata de transport nationalizata dar unde usor - usor au aparut si operatori privati. De altfel conform datelor furnizate Consiliul Feroviar Romania, singurul indicator care a avut o crestere constanta incepand cu anii 90 pana in ziua de astazi a fost ponderea operatorilor privati de transport feroviar marfuri in Romania. Cativa din jucatorii pe piata libera sunt: SNTFM CFR Marfă; Grup Feroviar Român; Servtrans Invest; Cargo Trans Vagon; Unifertrans; DB Schenker Rail Romania; Transferoviar Grup; Vest Trans Rail ; Rail Cargo Romania (sucursala în România)

In urma acestor cifre puteam sa concluzionam ca loc pentru exista loc de crestere pe piata transportului de marfuri feroviar, exista randamentul economic, fezabilitate deci vom asista in urmatorii ani la dezvoltarea pietei transportului feroviar in Romania. La nivel local, datorita coridorului Nisipitu-Putna-Putna-Radauti-Siret prin jonctiunea Dornesti, zona Bucovinei este privilegiata. Daca studiem cu atentie harta rutelor feroviare in Romania observam ca transportul feroviar interstatal cu Ucraina are loc in 4 puncte distincte : Valea Viseului via Sighetu Marmatiei si Satu Mare, Dornesti, deservind Judetele Bistria Nasaud, Satu Mare si Suceava. La sud de aceste puncte de transport marfar exista Ungheni – Iasi insa vama se face cu Republica Moldova, nu cu Ucraina.

 

 

 

Cu alte cuvinte orice marfa care provine din Federatia Rusa sau din Tarile Baltice va trece obligatoriu printr-unul din aceste puncte.

Punctul Dornesti din Judetul Suceava are o importanta strategica deosebita, fiind unicul punct de trecere pentru transport feroviar de marfa cu Ucraina care deserveste zona Bucovinei si regiunea Moldova. Acesta este linkul, veriga daca vreti, intre Regiunea Bucovina si regiunea Moldova cu o parte din Federatia Rusa si Tarile Baltice ( Letonia, Lituania, Estonia, Finlanda ) sau chiar Suedia.

 

Avand in vedere directivele U.E. de a renunta la transportul rutier si feroviar pe baza de combustibil clasic (benzina/motorina) in urmatorii ani vom asista la transformari majore. Piata imobiliara se va adapta si ea in acest sens si se va dezvolta in aceste puncte cheie precum Dornesti. Totodata majoritatea studiilor arata ca transportul feroviar este singurul sustenabil pe termen lung si cu randament economic si astfel conchid: ,,cine va controla aceste puncta cheie, va fi probabil marele castigator in materie de transport feroviar de marfuri  ‘’…

 

Sorin Foit - Decembrie 2020

 

facebook: imobiliare suceava premium

https://www.imobiliaresuceavapremium.ro/

0727817187